ایمپلنت دندان

خوشبختانه امروزه ایمپلنت دندان ، روبرو شدن با مشکلات بی دندانی را بسیار آسان کرده است . از دست دادن یک یا چند دندان ، مشکلی است که برای بسیاری از انسانها سخت و حتی غیرقابل تحمل است ، اما به دلایل متعدد احتمال روبرو شدن با عارضه ی بی دندانی وجود دارد . مشکلی که تا چندی پیش راهی جز استفاده از دتدان های مصنوعی نداشت . این دندان ها به دلیل شکل ظاهری و مشکلات دیگری که داشت ، رضایت مریض را جلب نمی کرد .

ایمپلنت های دندانی نزدیک ترین و شبیه ترین دندان ها به دندان های طبیعی هستند . هنگامی که کل دندان ، از جمله ریشه ، جایگزین می شود ، مانند دندان های طبیعی عمل می کند .

همه چیز در دهان شما طبیعی خواهد بود و هیچ کس نمی داند که شما یک لبخند جدید پشتیبانی شده با ایمپلنت دارید ، مگر اینکه به آنها بگویید .

مزایای استفاده از ایمپلنت دندانی عبارتند از : بازگرداندن لبخند به وضعیت طبیعی خود و سلامت دندان های طبیعی

جایگزینی دندان با پل های پشتیبانی شده با دندان های سنتی اغلب نیاز به خرد کردن دندان هایی دارد که در مجاورت دندان از دست رفته قرار دارند . ساختار دندان طبیعی از دست رفته هرگز جایگزین نمی شود . پروتزهای جزئی دارای حلقه هایی هستند که بر روی دندان های مجاور قرار می گیرند ، که بر روی این دندان ها تاثیر می گذارد .

جایگزینی دندان های از دست رفته با ایمپلنت ، دندان های مجاور طبیعی را شامل نمی شود ، ایمپلنت های دندانی به شما اجازه می دهد تا بتوانید دندان های طبیعی خود را نگه دارید .

انواع ایمپلنت دندان

اولین چیزی که بیمار نیازمند به ایمپلنت به ذهنش متبادر می شود این است که کدامیک از انواع ایمپلنت بهتر است و گاها مبهوت از انواع ایمپلنت های دندانی موجود در بازار ( انواع ایمپلنت کره ای، آمریکایی ، ایمپلنتیوم ، ایمپلنت سوئیسی ، ایمپلنت sic و ...  ) درمان خود را به تعویق می اندازد . غافل از اینکه غالب ایمپلنت ها خوبند به شرط آنکه توسط دندانپزشکی که کار را میداند انجام پذیرد. مهارت دندانپزشک در درمان ایمپلنت امری بس مهم و ضروری است .

چرا هزینه ایمپلنت دندانی گران است ؟

علت گرانی قیمت ایمپلنت دندان به نسبت سایر درمان های سنتی دندانپزشکی ، هزینه فیکسچر ( بخش کاشتنی انواع ايمپلنت دنداني ) و قطعات پروتزی ( اباتمنت اصلی و بعضا موقت، آنالوگ، پیچ اباتمنت ) و... که به هزینه لابراتواری چند برابری پروتز ( روکش ایمپلنت ) نسبت به روکش دندانهای عادی اضافه می شود، می باشد.

ایمپلنت دندان Dental implant در طی دهه ی گذشته ، پیشرفت زیادی داشته و امروزه کاشت دندان بسیار ساده تر و سریعتر شده است . اما قبل از ایمپلنت کردن دندان چند نکته وجود دارد که خوب است بدانید.

قیمت ایمپلنت کردن دندان

برای اینکه دندان های خود را ایمپلنت کنید ، نیاز به متخصص دندانپزشک نخواهید داشت . این به این دلیل است که با پیشرفت علم دندانپزشکی ، این روند به اندازه ای ساده شده است که یک دندانپزشک عمومی می تواند کاشت دندان به روش ایمپلنت را براحتی انجام دهد.

یک دندانپزشک همین فرآیند را با هزینه ای بیشتر از یک دندانپزشکی عمومی انجام می دهد. به معنای واقعی کلمه، تفاوتی بین کار این دو نفر و تلاشی که برای کار خود به خرج می دهند، وجود ندارد.

مدت زمان ایمپلنت دندان

مدت زمان انجام ایمپلنت دندان نسبتا کم است و اکثر افراد می توانند در طی یک روز دندان های خود را ایمپلنت کنند . این مدت زمان کم به این دلیل است که فقط کمی زنجیر به دندان های شما اضافه می شود و هیچکدام از دندان های شما جابجا نمی شوند.

هنگامی که دندان های شما ایمپلنت می شوند ، دندان های شما بصورت طبیعی شروع به پوشاندن ایمپلنت با فسفات کلسیم می کند و این ماده ی سازنده ی استخوان ها و دندان های شماست . و در مدت زمان حدود چهار ماه به اندازه ی کافی به فک شما چسبانده می شود. سرعت این فرآیند می تواند با توجه به سرعت رشد استخوان های شما افزایش پیدا کند.

مراقبت بعد از ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان گاهی اوقات نیاز به مراقبت بعد از عمل دارد و گاهی اوقات هم نیاز به مراقبت بعد از عمل ندارد. در حین ایمپلنت کردن دندان، به بیمار بیهوشی موضعی تزریق می شود تا بیمار در هنگام ایمپلنت دندان احساس درد یا احساس بدی نکند.

پس از ایمپلنت دندان ، بسیاری از بیماران نیاز به تجویز داروی ضد درد برای کنترل درد پس از جراحی دهان ندارند، زیرا درد بسیار کمی دارد یا اصلا درد ندارد. در مواردی نادر ، بیمار ممکن است حساسیت های مرتبط با درد داشته باشد، اما این حساسیت طی یکی دو روز از بین می رود.

در حال حاضر شما اطلاعات مفیدی را درباره ایمپلنت کرددن دندان ها بدست آورده اید، اگر نیاز به کاشت دندان دارید با اطمینان میتوانید به دندانپزشک خود مراجعه کنید و اینکار را انجام دهید.

عمل زیبایی نیست !

شاید خیلی‌ها تصور کنند که ایمپلنت، یک درمان لوکس و نه چندان ضروری است، اما با توجه به اینکه جویدن یکی از اساسی‌ترین نیازهای انسان را برطرف می‌کند، ایمپلنت دندانی هم یک شیوه درمانی است که به رفع این نیاز ضروری کمک می‌کند. همچنین مستندات پزشکی حاکی از آن است که عدم وجود دندان سالم یا بی‌دندانی کامل در انسان می‌تواند موجب بروز بیماری‌ها و اختلالات شدید گوارشی مانند التهاب یا زخم معده شود که خود این اختلال در صورتی که ژنتیک و عوامل محیطی فرد نیز مستعد باشد یکی از پیش فاکتورهای ابتلا به سرطان معده در انسان است ؛ بنابراین ضرورت وجود دندان به لحاظ پزشکی نیز ثابت شده و در کنار آن ضرورت‌های دیگری مانند حفظ شادابی و نشاط انسان نیز مطرح است، زیرا از دست دادن دندان‌ها موجب ابتلا به پیری زودرس می‌شود و احتمال بروز چین و چروک را در صورت زیاد می‌کند؛ به این ترتیب فرد ممکن است به دلیل ابتلا به پیری زودرس دچار بحران‌های روحی-روانی شود؛ بنابراین پس از اینکه دندانی را از دست دادیم، ضروری است برای جبران فقدان آن و حفظ سلامت خود اقدام به ایمپلنت کنیم.

جلوگیری از خراب شدن ایمپلنت

برای مراقبت از ایمپلنت دندان ، سالم نگه داشتن بافت لثه و استخوان حمایت کننده از دندان اهمیت دارد . به علت نبود ساختار طبیعی دندان، خرابی و پوسیدگی در ایمپلنت دندان غیر ممکن است.

گرچه موفقیت کاشت دندان یا ایمپلنت دندان ممکن است در صورت التهاب و یا عفونت پریودنتال که با نام ایمپلنتیتیس (عفونتی که قبل از ایمپلنت برای لثه موجب می شود implantitis ) به خطر بیافتد.

ایمپلنتیتیس، فرآیند التهاب مخربی است که بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت دندان را تحت تاثیر قرار می دهد.

طی فرآیند التهاب ، ایمپلنت های دندان توسط باکتری مشابهی احاطه شده که منجر به عفونت پریودنتال در دندان طبیعی شده و اگر متوقف نشود این باکتری ها می توانند پیشرفت کرده و به شکل جرم شوند. جرم خیلی سخت و بافتی محکم دارد که می تواند لثه و استخوان اطراف ایمپلنت را تخریب کرده و عفونت به فک نفوذ کند.

زمانی که این باکتری ها پایدار شوند، جرم را می توان پاک کرد و از بین برد و تنها توسط دندان پزشک این جرم از بین می رود. این چالش میکروبی دائما حیات ایمپلنت را به خطر می اندازد و در نهایت باعث تخریب کامل ایمپلنت می شود.